UMÓW SIĘ NA WIZYTĘ | +48 61 671 66 00

MENU

Menu

Trening EMS czy bierna elektrostymulacja mięśniowa ?

Na przestrzeni czasu zauważyć można coraz więcej technologii dedykowanych modelowaniu sylwetki i utraty zbędnych kilogramów. Często pojawiają się pytania, czym tak naprawdę jest dana technologia i jakich efektów można oczekiwać. Na czym polega różnica pomiędzy bierną elektro/elektromagentyczą stymulacją mięśniową a tą, która wymaga wysiłku fizycznego - wyjaśnia Kamila Sroka - trener personalny, fizjoterapeuta. 

Elektrostymulacja mięśni (Electric Muscle stimulation), jest jedną z powszechnie stosowanych metod w rehabilitacji. Stosuję się ją przy urazach mięśniowych w celu polepszenia napięcia mięśniowego, ale także z powodzeniem wykorzystywana jest przez sportowców, w ramach uzupełnienia treningu, czy w kosmetologii i medycynie estetycznej w celu modelowania sylwetki.
Czy zatem sama elektrostymulacja mięśniowa lub użycie technologii elektromagnetycznej wystarczy, aby uzyskać zadowalające i przede wszystkim długotrwałe efekty wymodelowania sylwetki ?
Wszystko zależy od tego, jakich efektów oczekujemy. Badania naukowe wielokrotnie dowodzą, że elektrostymulacja mięśniowa (EM) zwiększa siłę mięśniową, zmienia architekturę struktur mięśniowych, czego wizualnym dowodem jest znaczne ujędrnienie obszarów poddanych elektrostymulacji. A co z tkanką tłuszczową ? Pamiętajmy, że utlenianie (spalanie) tkanki tłuszczowej ściśle związane jest z wydatkiem energetycznym, dużo bardziej efektywna będzie elektrostymulacja połączona z treningiem, niż ta gdzie nasz wysiłek fizyczny jest niemal zerowy. Jako ciekawostkę przytoczę rezultaty badania, w którym udowodniono, że 4-miesięczna sesja treningowa (łącznie 48 treningów) zwiększyła objętość mięśnia poddanego elektrostymulacji (mięsień czworogłowy uda) o 30%. Nie spowodowało to natomiast utraty tkanki tłuszczowej (5). 

Jeśli zależy nam na efektywnym ujędrnieniu, które de facto związane jest z nabudowaniem tkanki mięśniowej i chcielibyśmy pozbyć się tkanki tłuszczowej, z pomocą może przyjść trening EMS, czyli połączenie elektrostymulacji mięśniowej i aktywności ruchowej.  Trening EMS jest połączeniem świadomego napięcia mięśniowego podczas wykonywanych ćwiczeń i zewnętrznego bodźca w postaci impulsu o niskiej częstotliwości. W przeciwieństwie do biernej elektrostymulacji czy zabiegów przy użyciu pola elektromagnetycznego, w trakcie treningu stymulujemy wszystkie największe grupy mięśniowe, a także mięśnie głębokie, które są fundamentem naszego ciała, o których niestety bardzo często zapominamy. Podczas 20 - minutowej sesji treningowej nasze ciało generuje znaczny wydatek energetyczny, który jak już wcześniej zostało wspomniane, jest nieodzownym elementem procesu redukcji tkanki tłuszczowej. 

Trening EMS jest zatem treningiem holistycznym, czyli takim, dzięki któremu nie tylko wymodelujemy poddane elektrostymulacji obszary, ale wzmocnimy całe ciało. Pamiętajmy, że aby uzyskać piękną sylwetkę, należy zadbać o solidny fundament mięśniowy. Silne mięśnie głębokie brzucha przyczyniają się do zmniejszenia obwodu w tej okolicy, to one warunkują efekt “płaskiego brzucha”. Bierna elektrostymulacja mięśniowa, czyli taka gdzie nie angażujemy fizycznie naszego ciała, nie jest w stanie zaktywizować wszystkich grup mięśniowych i mięśni głębokich do pracy tak jak trening EMS. 

Do uzyskania efektywnie wyrzeźbionej sylwetki niezbędna jest nie tylko sama praca izometryczna danej grupy mięśniowej (tak jak w przypadku stymulacji mięśni zewnętrznym bodźcem), ale pełne zaangażowanie mięśniowe, ruch fizyczny, opór podczas wykonywanych ćwiczeń i wydatek energetyczny, który gwarantuje nam trening.Tylko wtedy efekty będą w pełni zadowalające i przede wszystkim trwałe. Podczas treningu uzyskujemy dodatkowe korzyści takie jak: redukcji tkanki tłuszczowej, poprawa ujędrnienia wszystkich obszarów ciała, redukcja cellulitu, a także wzrost wydolności i siły mięśniowej. Wszystko to bez obciążania struktur stawowych.  Nie należy zapominać, że aktywność fizyczna ma również wpływ na nasze samopoczucie. Ruch budzi endorfiny! Trening to świetna metoda, aby poprawić samopoczucie i zredukować towarzyszący nam na co dzień stres. 

Czy nie lepiej zatem cieszyć się piękną i zdrową sylwetką, efektami, które zostaną z nami na dłużej ? 

----------------------------------------------------------------------------
źródła: 
1.Effects of Two Modalities of Whole-body Electrostimulation Programs and Resistance Circuit Training on Strength and Power. Stefano DʼOttavio, Gianluca Briotti, Cristina Rosazza,222
2. Electromyostimulation Training Effects on Neural Drive and Muscle Architecture. GONDIN, JULIEN; GUETTE
3. High frequency electrical stimulation in muscle strengthening: A review and discussion
David M. Selkowitz, MS, RPT, David M. Selkowit
4. The Impact of Whole-Body Electromyostimulation on Body Posture and Trunk Muscle Strength in Untrained Persons
Oliver Ludwig,1,* Joshua Berger,1
5. Electromyostimulation to fight atrophy and to build muscle: facts and numbers, Volker Adams
6. EMS-effect of Exercises with Music on Fatness and Biomarkers of Obese Elderly Women, Jiyoun Kim1 and Yongseok Jee2,*
7. Effects of Whole-Body Electromyostimulation on Resting Metabolic Rate, Body Composition, and Maximum Strength in Postmenopausal Women: the Training and ElectroStimulation Trial, Kemmler, Wolfgang1; Schliffka, Rebecca
POPRZEDNI WPIS NASTĘPNY WPIS
icoone
mesotherm
xlase
STORZ MEDICAL
ACCENT PRIME
IntraJet
Coaxmed
EMS
facebook
Instagram
Unia Europejska
UE